free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Jun 21

Rendang Hati Berkari

rendanghatiberkari1

Salam Ramadhan semua….Ada lagi separuh berbaki Ramadhan. Ada separuh bulan lagi nak makan malam bersama-sama keluarga. Duduk semeja, baca doa makan sama-sama, menjamah makanan sama-sama. Itulah salah satu perkara yang paling saya suka semasa bulan puasa. Dapat tengok muka ahli keluarga semasa makan malam. Boleh berborak lagi. Kan ke best kalau boleh memanjangkan tradisi ini ke bulan-bulan yang lainnya.

Biasanya kalau bulan puasa saya akan masak juadah yang digemari oleh anak-anak dan suami. Pilihan menu mungkin sedikit berbeza dari hari-hari lain. Juadah untuk makan malam selalunya lebih kering dan pedas. Yang pedas tu memang tak boleh lari la. Anak-anak dan suami tidak berapa suka juadah yang berkuah seperti kari, gulai lemak ataupun gulai asam rebus. Begitu juga dengan manisan. Hanya manisan yang terpilih sahaja yang saya hidangkan di bulan puasa ini. Kalau main ikut hati, alamatnya akan terjun ke dalam tong sampah  lah.

Anda bagaimana? Tentunya anda juga akan ambil kira selera dan citarasa anak. Tambahan pulak bagi anak-anak yang mula nak belajar berpuasa. Pastinya ibu akan sedaya upaya masak makanan kesukaan mereka.

Hari ni saya masak hati. Makanan kegemaran suami. Kalau hati tu masak apa sahaja pun beliau memang suka. Cuma saya lah kena pandai timing. Kalau selalu sangat nanti datang pulak sakit gautnya. Bagi anda yang sukakan hati, bolehlah cuba resepi ini…

Rendang Hati Berkari

Bahan-bahannya:

500 gram hati lembu (Dipotong nipis)

1 sudu teh jintan putih

1 sudu teh biji sawi

3 sudu makan rempah kari daging

1 sudu makan kerisik

Secekak kacang panjang(Dipotong serong)

2 biji cili merah (Dihiris halus)

2 sudu makan minyak masak

Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan untuk dikisar

3 labu bawang merah

3 ulas bawang putih

1 inci halia

2 kuntun bunga lawang

Cara membuatnya:

Gaul sebati hati bersama bahan-bahan kisar dan rempah. Perap sebentar (Lebih elok selama 30 minit-1 jam)

Panaskan minyak dan masukkan jintan putih dan biji sawi (Pastikan ianya tak hangus)

Masukkan kesemua bahan-bahan yang diperap dan masak sehingga hati empuk.

Masukkan kcang panjang. Gaul sebati

Akhir sekali masukkan kerisik, cili merah dan perasakan dengan garam dan gula.

Jun 07

Buku ‘ Tolong! Saya Hanya Ada 60 Minit “


buku60minit1

Apa yang anda akan lakukan jika hanya ada 60 minit sahaja untuk masak makan malam keluarga? Ataupun anda hanya ada 60 minit untuk masak bagi tetamu yang hendak datang  makan malam ataupun makan tengahari?

Apabila keadaan terdesak seperti ini pastinya anda perlukan  bantuan tentang idea dan resepi yang menarik. Nak google sana sini pun pastinya mengambil masa. Jangan risau… Buku Tolong! Saya hanya ada 60 minit pasti dapat membantu anda.  Packed with best-loved recipes for quick & simple recipes, this book helps you get dinner on the table in 60 minutes or less!

60minit1

Beginilah rupanya satu hidangan di dalam buku 60 minit. Lengkap dengan pencuci mulutnya sekali. Nampak elegant dan menarik sekali. Bak kata orang sekarang..ada kerlass.

60minit2

Anda juga boleh menghidangkan menu Ala -Barat . Pasti ianya akan menjadi hidangan yang bermakna untuk anda sekeluarga.

60minit3

Saya ingin setiap keluarga mengambil kira tentang pentingnya duduk makan semeja bersama keluarga Disitulah nanti akan terbitnya kasih sayang sesama sendiri. Cubalah dan moga dipermudahkan…

60minit4

Masaklah mengikut citarasa keluarga anda. Yang sukakan pedas dan lauk ala kampung juga mempunyai banyak pilihan. Dapatkan buku ini sekarang!

Ada 1001 sebab  anda perlu memiliki buku ini. Selain ianya dapat membantu anda memasak menggunakan resepi-resepi yang mudah dan sedap, penampilan cara memasak dengan menggunakan teknik memasak ‘batch meal’ akan dapat menjadikan anda seorang yang cekap memasak di dapur. Himpunan resepi selama 20 hari bekerja juga dapat mengurangkan pening kepala surirumah bekerja yang ingin memasak hidangan makan malam. Milikilah buku ini dan anda akan dapat cari 1001 keistimewaan buku ini. Kalau tak dapat 1001 pun tak apa. Apalah yang ada pada nombor kan..hihi.

Dibawah ini ialah video memasak saya bersama Aloy Paradoks menggunakan dua resepi yang diambil dari buku Tolong! Saya hanya ada 60 minit. Bukan sahaja makanan-makanan itu nampak sedap, pemandangannya pun sangat cantik disamping penampilan kami yang selamba jer. Klik kat link ini dan bersiaplah untuk gelak.

Beli terus dari saya..Whatsapp 01115139882

videopts1