free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Nov 30

Ayam Cendawan

ayamcendawan1

Masa cuti sekolah ni mesti mak-mak kat rumah  pening kepala nak masak apa untuk anak-anak kan. Tambahan pulak cuaca yang sentiasa mendung ni memang dapur kena selalu berasap la.

Saya dah lama tinggalkan kalender cuti sekolah ni. Anak-anak dah tak ada yang bersekolah lagi. Kadang-kadang tu tak tau pun cuti sekolah dah mula. Tup..tup terasa sunyi aje jalan raya. Barulah tahu rupanya  sudah cuti sekolah kaedahnya.

Lain macam rasanya bila anak-anak dah tinggalkan sekolah ni. Seronoknya macam rasa nak menjerit satu taman. Hilang separuh dari stress hidup. Tak payah kelam kelibut pagi-pagi nak iron baju, nak buat sarapan, nak hantar anak ke sekolah. Bila balik sekolah pulak tak payah stress tengok  anak-anak penat buat kerja sekolah yang menimbun-nimbun. Tapi itu adalah sebahagian dari rencah kehidupan yang kena tempuh cuma sekarang ni terasa lebih lega . Alhamdulillah.

Walau apa pun kita sebagai emak pastinya tak lari dari kerja menyediakan hidangan untuk keluarga. Kadang-kadang tu nak masak menu  simple yang anak-anak boleh makan sekali. Atau yang lagi best masak satu menu sahaja yang  lengkap ada segala-gala ada didalamnya. Macam menu kat bawah ni. …

Ayam Cendawan

Bahan-bahannya:

Separuh ayam(Dipotong kecil)

2 inci halia muda(Dipotong nipis)

3 ulas bawang putih(Dicincang halus)

5 biji cili padi(Dipotong nipis)

2 biji cili merah(Dipotong nipis)

7 tongkol jagung muda(Dipotong menyerong)

Segengam cendawan hitam (Direndam sehingga lembut dan dipotong kecil)

4 sudu makan minyak

Bahan-bahan perasa

1 sudu teh serbuk stok ayam

1 sudu teh gula

1 sudu teh garam

2 sudu teh minyak bijan

1 sudu teh cuka

Cara membuatnya:

Campurkan kesemua bahan perasa. Sebelahkan

Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga separuh masak.

Masukkan halia, bawang putih, cili padi, cili merah dan jagung muda. Masak sehingga wangi

Masukkan cendawan hitam dan bahan perasa. Kacau sekata dan masak sehingga kuahnya mendidih.

Nov 17

Ayam Masak Sos Tiram

ayamsostiram1

Duduk kat rumah ni memang akan ada satu penyakit. Setiap jam , setiap minit fikir nak makan apa. Habis breakfast dah fikir nak makan apa tengahari nanti. Dan begitulah seterusnya. Kena pulak musim hujan ni. Bila petang nak makan benda yang berat-berat aje.

Bila difikirkan balik masa zaman muda remaja dulu . Masa tu berat badan pun agak ringan…makan pun boleh lupa. Kalau dinner tu selalu ajer terlupa. Sedar-sedar dah pagi. Tak boleh ke jadi macam tu sekarang kan.

Sekarang ni pulak ibarat tak boleh berpisah dengan nasi. Kalau tak dapat nasi boleh menggeletar satu badan dibuatnya. Ingat arwah mak dulu, pagi-pagi dah cari nasi sejuk dengan sambal belacan. Nasi sejuk, sambal belacan dan goreng telur saja memang dah dapat memancing selera mak. Cuma pada akhir-akhir usia beliau, mak dah tak nak makan nasi sejuk setiap hari.

Keluarga saya juga memang suka makan nasik. Dahlah tu lauk pauk kena pedas-pedas. Satu lagi penyakit kami anak beranak iaitu tak berapa suka sangat beli lauk kat kedai melainkan dah terpaksa. Jadi mak ni memang memerah otak setiap hari memikirkan apa nak masak. Anda pula bagaimana?

Kali ni saya nak kongsi ayam masak sos tiram. Yang istimewanya resepi ini menggunakan belacan bagi menaikkan rasanya. Sedap dan senang dibuat. Cuba ye…

Ayam Masak Sos Tiram

Bahan-bahannya:

1/2 ekor ayam(Dipotong sederhana kecil)

3 sudu makan sos tiram

2 sudu makan cili kering kisar

1/4 sudu teh garam

1/4 sudu teh gula

3 sudu makan minyak

Bahan Kisar

2 biji bawang merah besar

3 ulas bawang putih

1 sudu teh belacan

2 sudu makan bawang goreng

Cara membuatnya:

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga wangi.

Masukkan cili kering dan masak sehingga cili garing

Masukkan gula. garam dan sos tiram

Akhir sekali masukkan ayam dan sedikit air

Masak sehingga ayam masak dan kuahnya pekat.

Jika suka boleh masukkan tomato dan daun ketumbar.