free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Aug 23

Isi Ayam Bersos Lemon

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Apa lagi yang anda boleh katakan jika anda boleh memasak juadah yang simple, murah, senang dan sedap? Tengok aje gambar kat atas tu, dalam satu kuali tu anda boleh hidangkan untuk  6 orang makan dan memasaknya tak perlukan sebijik bawang pun. Bukankah senang namanya( teringat pulak tagline Chef Aniz Nabillah kat rancangan icip-icip, kalau rancangan tu nak habis, dia akan cakap..bukankah memasak itu mudah, bukan).

Saya hanya memerlukan 3 ketul isi ayam yang besar, sebiji lemon, 3/4 sudu mentega,sedikit tepung gandum, lada sulah dan garam untuk memasak ayam bersos lemon ini. Yang penting anda perlu tahu teknik rahsia dan cara menghidang yang betul . Isi ayam yang telah dibasuh perlu dipotong menyerong dan memanjang dan kemudian anda perlu meleperkannya dengan menggunakan apa-apa benda yang berat. Sebaiknya isi ayam dialas dengan ‘plastic wrap’ dan diketuk sedikit supaya ianya nipis dan kemudian barulah diperap dengan garam dan lada sulah. Hasilnya isi ayam itu akan jadi lebih besar dan nampak banyak dan apabila ianya digoreng dengan mentega ianya lebih rangup.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Beginilah cara menghidang nasi bersama isi ayam bersos lemon. Letakkan nasi dibawah dan tuangkan saja ayam dari kuali tadi ke atasnya. Anda boleh menghiasnya ikut apa yang ada kat dalam dapur anda. Macam kat atas tu , saya taburkan sedikit serbuk cili dan hirisan daun bawang bagi buat penyeri. Bile dihidangkan sebegini, lauk akan lebih mesra dengan nasi dan  lebih sedap.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Isi Ayam Bersos Lemon

Bahan-bahannya:

3 ketul isi ayam

1/2 cawan tepung gandum

1 biji lemon

Sedikit serbuk lada sulah dan garam

3/4 sudu besar mentega (boleh ditambah ikut suka)

Cara membuatnya:

Bersihkan isi ayam dan kemudian potong menerong dan memanjang

Ketuk-ketuk sikit supaya ianya leper

Gaulkan dengan sedikit garam dan lada sulah dan perap sebentar

Gaulkan tepung gandun dengan garam dan lada sulah

Panaskan kuali dan cairkan mentega

Gaulkan isi ayam dengan tepung tadi dan goreng sehingga ianya kuning keemasan

Angkat dan letak disebelah

Menggunakan lebihan mentega tadi(kalau ianya dah terlalu hitam, tukar mentega yang baru)perah lemon dan kemudian masukkan semula isi ayam tadi

Biarkan ianya didalam kuali sehingga kuahnya pekat dan masukkan hirisan lemon

Angkat dan boleh dihidangkan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yang ini pulak adalah salsa sempoi. Tak lengkap pulak hidangan jika tak ada sayur, rasa macam pelik je. Saya hanya menggunakan zuccini, buah epal dan buah cherry tomato. Hanya dadukan zuccini dan epal dan gaul bersama tomato,garam, gula dan sedikit cuka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gandingan sejoli, lepas makan boleh lentok punya!

Subscribe To Our Feed

enjoy this posts? subscribe to our feed please..

No Responses to “Isi Ayam Bersos Lemon”

Leave a Reply