free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Aug 01

Kek Swiss Roll Pelangi

Kek ni tak ada kena mengena dengan persiapan raya ok. Bila dapat seruan nak membuat kek ni rasa nak buat kejap-kejap itu jugak. Perangai macam ni memang dah biasa . Kalau datang rajinnya tu tak sabar-sabar nak mencuba resepi itu dan ini tetapi kalau datang malas pulak, nak masak nasi dan goreng telur pun malas.

Saya tahu ramai yang suka kek yang banyak-banyak kaler ni kan. Berseri aje rupanya kena pulak bila dihidangkan dihari raya nanti. Boleh dijadikan buah tangan untuk dibawa balik ke kampung. Barulah cun!.

Saya dapat resepi kek ini di You-tube. Anda boleh klik disini jika hendak melihat cara membuatnya dengan lebih detail. Membuat kek ini lebih banyak melibatkan kaedah teknikalnya bermakna pembuatannya perlu lebih teliti dari segi sukatan, bahan-bahan yang digunakan dan pantang larangnya. Tak perlu menggukan ovalette asalkan tekniknya betul. Kalau tekniknya betul nak buat kek swiss roll atau kek span  ke pasti menjadi punya. Pertama kali saya membuat kek ini, teksturnya terlalu cair dan bila di jalur-jalurkan ianya meleleh dan kek menjadi terlalu nipis untuk digulung. Kemudian saya mencuba sekali  lagi tetapi menggunakan telur yang lebih kecil dan barulah kek boleh digulung dan rupanya seperti diatas tu. Mungkin bila buat kali ke-3, kek ini akan lebih cantik lagi kot!

Jika anda handak mencuba kek ini, saya sarankan anda melihat cara-cara membuatnya di link diatas. Gunakan telur yang bersaiz kecil dan segar. Saya hanya gunakan 5 warna sahaja dan saya gunakan whipping cream sebagai inti didalamnya.

Kek Swiss Roll Pelangi

Bahan-bahan A

5 biji kuning telur

1/3 cawan gula castor

Sedikit parutan lemon

1 sudu besar jus lemon

Bahan-bahan B

5 biji putih telur

1/3 cawan gula castor

Bahan-bahan C

2/3 cawan tepung kek

1 sudu teh soda bikarbonate

3 sudu besar mentega cair

Cara membuatnya

Panaskan oven 170-180C dan sediakan loyang 10×10 inci dan lapik loyang dengan kertas minyak yang telah diglis dengan sedikit mentega

Bahan A - Pukul kuning telur sehingga ianya bertukar warna sedikit pucat

Masukkan gula sedikit demi sedikit

Teruskan memutar dan akhir sekali masukkan jus lemon dan parutan kulit lemon

Ketepikan

Bahan B-Pukul putih telur sehingga kembang

Masukkan gula castor sedikit demi sedikit dan pukul lagi sehingga ianya kental

Ketepikan

Bahan C-Ayak kedua-dua bahan dan ketepikan

Ambil adunan dari bahan A dan masuk sedikit demi sedikit ke dalam bahan B. Kaup adunan

Tuangkan bahan c ke dalam adunan tadi

Kaup balik adunan sehingga ianya rata

Bahagikan adunan kepada 5-6 bahagian dan warnakan mengikut citarasa sendiri. Kacau adunan bersama pewarna dengan lemah lembut ye…..

Masukkan aduanan ke dalam piping beg.

Jalur-jalurkan aduan diatas loyang  dan kemudian bolehlah dibakarselama 10 minit.

Setelah masak keluarkan dari oven dan sejukkan

Setelah itu gulung kek dengan tuala dan terbalikkan kek untuk mengeluarkan alas bawahnya.

Sapu rata whipping krim (yang telah diputul sehingga ianya kental) dan gulung dengan kemas

Masukkan kek tadi ke dalam peti sejuk selama 1 hingga 2 jam dan kemudian bolehlah dipotong dan dihidangkan.

Subscribe To Our Feed

enjoy this posts? subscribe to our feed please..

No Responses to “Kek Swiss Roll Pelangi”

Leave a Reply