free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Jan 04

Semur Daging

semurdaging

Masak ni kadang-kadang bahannya sama jer tapi tekniknya pulak berbeza. Macam masak semur daging ni. Bahan-bahannya macam masak kicap daging aje tapi teknik memasaknya pulak yang berbeza. Itulah yang menjadi keistimewaan masakan ini.

Opps..rasanya tak terlambat untuk saya mengucapkan ‘Selamat Tahun Baru 2017′ kepada semua pembaca blog saya. Doa-doakanlah tahun baru ni saya lagi rajin update blog. Walaupun rasa lebih senang  nak upload segala masakan di FB dan instagram tapi rasa bersalah pulak kalau lama tak update blog ni. Entah kenapa pun tak tau la. Maybe  this space has a special place in my heart.

Berbalik kepada resepi kita hari ini iaitu semur daging . Sejarahnya perkataan ‘semur’ tu adalah dari perkataan ‘dutch’ yang lebih kurang menggambarkan stew daging. Semur daging yang berasal dari Indonesia ini secara keseluruhannya menggambarkan ciri-ciri stew daging yang lembut dan ada sedikit rasa manis. Mungkin ianya berbeza antara semur daging betawi ataupun semur daging jawa. Agaknyalah…Jom tengok resepi, esok boleh cuba.

Semur Daging

Bahan-bahannya:

800 g daging yang lembut(Dihiris lembut)

6 biji bawang merah yang sederhana besar(Dihiris halus)

1/2 cawan kicap manis

1/2 sudu makan kicap pekat

1/2 cawan minyak masak

1/2 sudu makan gula

Garam secukup rasa

Bahan-bahan untuk dikisar:

1 1/2 sudu teh lada hitam

1 sudu teh jintan manis

1 sudu teh jintan putih

3 kuntum bunga cengkih

1 kulit kayu manis

4 biji buah pelaga

6 ulas bawang putih

3 inci halia

Cara membuatnya:

Perap bahan kisar dengan daging selama sejam.

Panaskan minyak dan goreng bawang merah untuk dijadikan bawang goreng. Angkat dan ketepikan.

Tinggalkan dalam 3 sudu makan minyak dan goreng daging sehingga airnya betul-betul keluar.

Boleh tambah sedikit air jika daging belum empuk.

Masukkan kicap manis, kicap pekat, gula dan garam. Gaul rata.

Akhir sekali masukkan bawang goreng dan sedikit air.

Kuantiti air bergantung kepada kelikatan kuah yang anda suka.

(Resepi ini saya ambil dari buku Rampairasa Selatan tetapi sudah saya olah sedikit sana sini)

 

 

Subscribe To Our Feed

enjoy this posts? subscribe to our feed please..

No Responses to “Semur Daging”

Leave a Reply