free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Apr 06

Pai Ikan

fishpie1

Saya buat pai ikan ini malam tadi. Kebetulan ada isi ikan dori di dalam peti sejuk. Memang dah lama nak cuba buat pai ikan tetapi oleh kerana terlampau sibuk dengan tugas menjadi supir , niat tu terkubur ajerlah kat situ.  Semalam kawan-kawan Alia nak bermalam dirumah dengan motif utama dan belajar sama-sama. Jadi saya pun mencuba resepi ini dan ianya memang sedap. Kena lagi kalau makan panas-panas.

Saya menggunakan isi ikan dori dan ditambah sedikit dengan isi ikan salmon supaya ianya nampak berkeping-keping. Isi ikan dori agak lembut dan pai akan jadi lebih berair. Anda boleh tambahkan pelbagai sayur-sayuran diantara lapisan ikan dan ubi kentang. Saya hanya menggunakan sayur  yang ada didalam peti sejuk saya ajer. Anda boleh tambahkan lobak merah, kacang pis dan juga bayam. Masa ni lah nak bagi anak-anak makan sayur.

Sedapnya pai ikan ini terletak kepada sos putih. Itulah klasiknya pai ikan ini. Membuat sos putih tak susah mana , ikut sahaja resepi di bawah. Dan jangan lupa tabur keju banyak-banyak..barulah ummph.Selamat mencuba!

p/s- Maaf kena pakai font yang lebih besar sebab mata ni dah semakin kabur…

fishpie2

Pai Ikan

Bahan-bahannya:

250 gram isi ikan dori (Didadukan)

150 gram isi ikan salmon(Didadukan)

3 biji telur rebus(Dibelah 6)

3 tangkai daun bawang(Dipotong pendek)

1 tangkai celery (Dipotong halus)

5 keping keju cheddar

Sos Putih

Bahan-bahannya:

3 sudu makan mentega

3 sudu makan tepung gandum

2 cawan susu segar

1/2 sudu teh serbuk lada sulah

1/2 sudu teh garam

Kentang Putar

3 biji kentang russet(Direbus sehingga lembut dan dibuang kulitnya)

2 sudu makan mentega

3/4 cawan susu segar

1/2 sudu teh serbuk lada sulah

1/2 sudu teh garam

Cara membuatnya:

Resepi ini terbahagi kepada tiga bahagian. Jangan risau….

Mula-mula kita buat sos putih ye…

Cairkan mentega dan masukkan tepung.

Kacau selama satu minit dan masukkan susu sedikit demi sedikit

Kacau sehingga ianya menjadi pekat. Ketepikan

Panaskan ketuhar pada suhu 200 C

Susun kesemua isi ikan ke dalam bekas dan tuangkan sos putih diatasnya

Taburkan celery dan daun bawang

Susun telur rebus diatasnya

Lenyek ubi kentang sehingga lumat dan masukkan kesemua bahan-bahan lain. Kacau sebati

Tuang kentang putar diatasnya dan akhir sekali letakkan keju cheddar.

Bakar selama 20-25 minit atau sehingga bahagian atasnya keperangan

Nov 12

Grilled Masala Salmon

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Suatu masa dulu , semasa anak-anak saya masih kecil,  saya membayangkan betapa bestnya bila anak-anak dah besar nanti, kami boleh makan bersama-sama. Boleh bersembang dimeja makan. Best kan.

Namun begitu semakin anak-anak membesar semakin sukar pula nak menjadikan makan bersama suatu kemestian. Masing-masing dengan hal sendiri. Ada yang nak makan cepat. Suami pulak balik lambat dan sebagainya. Nak senang cerita ambik sahaja nasi sepinggan dan makan  depan TV. Senang kata mereka, dengan alasan tak payah nak hidang atas meja. Jimat penggan mangkuk, jimat tenaga, jimat sabun, jimat air dan macam-macam lagi. 

Mula-mula saya ikutkan saja tetapi lama-kelamaan saya jadi rimas pulak kerana sadari dulu saya dah di train oleh arwah bapa saya supaya hanya makan dimeja sahaja. Arwah bapa saya sangat tegas dalam hal-hal macam ni. Makan tanpa seprah. makan tanpa letak air basuh tangan,  adalah sesuatu perkara yang boleh menjadikan beliau naik angin. Arwah bapa saya sungguh beradun dalam hal-hal sebegini. 

Now that we are finally here..emmm …susah jugak nak temukan kesemua sekali dimeja makan. Walaupun selama ini saya akan pastikan kami akan dinner semeja pada hujung minggu tetapi nampaknya bulan November dan Disember macam agak sukar pulak. Arissa yang selalu tak dapat balik sebab banyak kerja dan Asma yang dah mula bekerja part-time.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Semalam  kami dinner bertiga jer. Saya, suami dan Alia. Makan lemon rice dengan grilled masala salmon . Sedap pulak bila digandingkan nasi lemon dengan grilled salmon. Resepi nasi lemon akan saya kongsi dalam buku masakan ketiga saya nanti. Sabar ye….Hari ni nak kongsi resepi grilled masala salmon dulu.

Grilled masala salmon ni saya perasakan dengan bahan-bahan yang simple aje. Saya tak nak letakkan rempah-ratus yang lain kerana takut nanti tenggelam pulak rasa lemon rice. Jadi saya hanya letakkan garam masala untuk menampilkan rasa ala-ala india.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Grilled Masala Salmon

Bahan-bahannya:

3 ketul ikan salmon

1 inci halia (Dicincang halus)

3 sudu besar kicap manis

2 sudu besar gula perang

2 sudu teh garam masala

Sedikit garam dan lada sulah

Sedikit daun kari

Sedikit minyak

Cara membuatnya:

Gaulkan ikan salmon dengan garam dan lada sulah

Didalam mangkok, campurkan kicap manis, gula perang dan garam masala dan gaul sebati.

Ambil ikan tadi dan perapkan dengan bahan tadi sebentar

Panaskan pan ataupun skillet dan letakkan sedikit minyak

Letakkan ikan salmon dan masak dalam jangkamasa 5-6 minit tiap sebelah.

Angkat dan letakkan ke dalam pinggan

Ambil sedikit minyak dan goreng daun kari sehingga ianya garing.

Angkat dan taburkan ke atas ikan salmon

Tips:

Kuantiti bahan-bahan boleh ikut agak-agak sahaja

Garam masala boleh digantikan dengan serbuk cili