free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Aug 27

Laksa Mee

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Laksa ni dah jadi ‘favourite’ kami sekeluarga. Kisahnya bermula pada tiga raya yang lepas bila kami sekeluarga menziarahi emak saudara saya di Bukit Pekan, Kampar. Sepupu saya Kak Nor menjamu kami dengan laksa mee ni. Sedap betul sampai tak sedar habis semangkuk besar laksa mee kami makan sekeluarga. Apa lagi kalau hati tu dah suka, tak sedar aje mulut ni bertanyakan  resepi . Memang Kak Nor tak lokek langsong , diajarnya satu persatu dengan detail pulak tu..maka senyum meleretla orang yang bertanya itu….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Resepinya bermula dengan laksa mee itu sendiri. Rupanya macam kat atas tu. Nak kata mee pun bukan dan nak kata spaghetti pun bukan. Tapi rasanya lembut dan sedang elok aje. Nak masaknya pun senang , celur sekejap aje dah siap. Tapi yang menyedihkan ialah bab nak dapatkan laksa mee ni memang agak susah. Setahu saya hanya dijual di Lumut , Pulau Pangkor atau mungkin ada  di Pantai Remis, Perak. Yang ini pun saya beli semasa saya pergi ke Lumut minggu lepas. Dah habis pulak kesemua stok  saya masak dan sekarang terkebil-kebil nak makan laksa mee lagi..macamana? Tapi saya ada dengar orang cakap kalau tak dapat laksa mee, guna mee sanggul pun boleh. Mungkin lepas ni boleh cuba kut!

Nak buat kuahnya punyalah senang sambil-sambil membasuh pinggan dah boleh siapkan kuahnya seperiuk. Bahan-bahan yang digunakan hanyalah ikan, kiub ikan bilis, sedikit garam, sedikit daun sop dan daun bawang serta bawang putih. Laksa mee ini dimakan bersama tumisan sayur kacang panjang bersama lobak masin dan digandingkan dengan sambal. Barulah cukup  korumnya.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keseluruhan resepi laksa mee ini memang agak berbeza dengan juadah laksa utara,  laksa johor ataupun laksam. Kuahnya boleh di katakan seperti sop ikan. Resepi ini diolah supaya rasa hanyir ikan tersebut hilang bersama  tumisan kacang panjang dan sambalnya. Memakannya terasa sungguh segar terutamanya bila dimakan panas-panas. Laksa mee ini memang berasal dan terkenal dikawasan nelayan di Pangkor dan Pantai Remis Perak. Itulah sebabnya laksa mee ini juga dikenali sebagai mee pangkor. Kadang-kadang mereka menggunakan ketam menggantikan ikan, bergantung kepada hasil tangkapan mereka pada masa itu. Kalau gunakan ketam lagilah meletop sedapnya.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inilak dia laksa mee ataupun mee pangkor. Sedap weh..kalau nak cuba mari ikut macamana saya masak. Mula-mula……….

1. Rebus air sehingga mendidih dan masukkan laksa mee sehingga ianya lembut. Toskan

2. Bersihkan ikan kembong atau ikan yang sama rupa dengannya (dalam 3/4 ekor) sehingga ikan masak. Asingkan isi ikan ( carik-carik aje isi ikan tu) dan ketepikan.

3. Didihkan air didalam periuk dan masukkan 3 ketul kiub ikan bilis dan kemudian masukkan isi ikan tadi. Masukkan sedikit garam dan sedikit daun sop dan bawang.

4. Untuk membuat sambalnya, rebus cili kering yang sudah dikisar bersama air asam jawa. Biar sehingga cili itu bertukar warna.

5. Panaskan sedikit minyak didalam kuali dan tumis bawang putih yang diketuk-ketuk hancur ( 1 labu)

6. Tuangkan separuh dari tumisan bawang putih tadi ke dalam sop dan separuh lagi ke dalam sambal. Dah siap sop dan sambalnya

7. Tumis bawang putih dan sedikit bawang dan masukkan lobak masin. Goreng sampai masak dan kemudian masukkan kacang panjang yang telah dihiris halus dan tuang sedikit kicap. Biarkan kacang panjang itu ‘crunchy’.

8. Letakkan laksa mee dan tuang kuah sop, letakkan tumisan kacang panjang dan sambal diatasnya…..sedap!