free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Nov 12

Grilled Masala Salmon

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Suatu masa dulu , semasa anak-anak saya masih kecil,  saya membayangkan betapa bestnya bila anak-anak dah besar nanti, kami boleh makan bersama-sama. Boleh bersembang dimeja makan. Best kan.

Namun begitu semakin anak-anak membesar semakin sukar pula nak menjadikan makan bersama suatu kemestian. Masing-masing dengan hal sendiri. Ada yang nak makan cepat. Suami pulak balik lambat dan sebagainya. Nak senang cerita ambik sahaja nasi sepinggan dan makan  depan TV. Senang kata mereka, dengan alasan tak payah nak hidang atas meja. Jimat penggan mangkuk, jimat tenaga, jimat sabun, jimat air dan macam-macam lagi. 

Mula-mula saya ikutkan saja tetapi lama-kelamaan saya jadi rimas pulak kerana sadari dulu saya dah di train oleh arwah bapa saya supaya hanya makan dimeja sahaja. Arwah bapa saya sangat tegas dalam hal-hal macam ni. Makan tanpa seprah. makan tanpa letak air basuh tangan,  adalah sesuatu perkara yang boleh menjadikan beliau naik angin. Arwah bapa saya sungguh beradun dalam hal-hal sebegini. 

Now that we are finally here..emmm …susah jugak nak temukan kesemua sekali dimeja makan. Walaupun selama ini saya akan pastikan kami akan dinner semeja pada hujung minggu tetapi nampaknya bulan November dan Disember macam agak sukar pulak. Arissa yang selalu tak dapat balik sebab banyak kerja dan Asma yang dah mula bekerja part-time.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Semalam  kami dinner bertiga jer. Saya, suami dan Alia. Makan lemon rice dengan grilled masala salmon . Sedap pulak bila digandingkan nasi lemon dengan grilled salmon. Resepi nasi lemon akan saya kongsi dalam buku masakan ketiga saya nanti. Sabar ye….Hari ni nak kongsi resepi grilled masala salmon dulu.

Grilled masala salmon ni saya perasakan dengan bahan-bahan yang simple aje. Saya tak nak letakkan rempah-ratus yang lain kerana takut nanti tenggelam pulak rasa lemon rice. Jadi saya hanya letakkan garam masala untuk menampilkan rasa ala-ala india.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Grilled Masala Salmon

Bahan-bahannya:

3 ketul ikan salmon

1 inci halia (Dicincang halus)

3 sudu besar kicap manis

2 sudu besar gula perang

2 sudu teh garam masala

Sedikit garam dan lada sulah

Sedikit daun kari

Sedikit minyak

Cara membuatnya:

Gaulkan ikan salmon dengan garam dan lada sulah

Didalam mangkok, campurkan kicap manis, gula perang dan garam masala dan gaul sebati.

Ambil ikan tadi dan perapkan dengan bahan tadi sebentar

Panaskan pan ataupun skillet dan letakkan sedikit minyak

Letakkan ikan salmon dan masak dalam jangkamasa 5-6 minit tiap sebelah.

Angkat dan letakkan ke dalam pinggan

Ambil sedikit minyak dan goreng daun kari sehingga ianya garing.

Angkat dan taburkan ke atas ikan salmon

Tips:

Kuantiti bahan-bahan boleh ikut agak-agak sahaja

Garam masala boleh digantikan dengan serbuk cili

 

Feb 13

Salmon Penne

Bukan selalu dapat peluang makan ikan salmon. Lebih-lebih lagi kalau makan di kedai. Harganya yang mahal membuatkan saya berfikir banyak kali kalau nak memesan ikan salmon. Selalunya suami saya paling sukakan salmon. Salmon yang digril dan dimakan dengan sayuran cukup sempurna bagi beliau.  Walaupun selepas itu beliau terkulat-kulat lapar semula tapi sebabkan suka sangat, telan aje lah.

Saya memasak salmon penne ni pada hari Sabtu yang lepas. Sudah lama  teringin memasak salmon penne ini setelah saya membedek-bedek resepi ini di majalah. Asalnya salmon penne ni menggunakan banyak bahan yang sukar dicari. Jadi saya rasa apa salahnya jika saya menggunakan bahan-bahan lain . Seperti contoh saya gantikan cream dengan susu dan asparagus dengan pak-choy. Tak sah pulak kalau tak ada cili didalam masakan saya. Jadi saya sediakan cili padi potong dan lemon untuk diperah diatasnya.

Kombinasi salmon dan penne begitu sesuai sekali. Kepingan-kepingan salmon yang telah digril terlebih dahulu  dapat menambat selera  orang yang memandangkan. Sungguh cantik dan nampak ‘delicious’.

Ikan Salmon ini banyak khasiatnya  . Kandungan Omega 3 dengan DHA dan EPA yang tinggi protein, vitamin B12 dan vitamin D.
Ia berfungsi menurunkan risiko penyakit jantung, strok, hipertensi dan mencegah penyakit Alzheimer. Selain itu, ikan ini juga berperanan menyihatkan kulit kepala.

Salmon Penne

1 keping ikan salmon

2 ulas bawang putih dicincang halus

Sedikit hirisan kulit lemon

2 sudu besar minyak zaitun untuk menulis

1 bungkus penne (direbus sehingga sedang lembut)

1/2 cekak pak-choy

1 senduk kacang pis (frozen)

3 sudu besar susu segar

Sedikit tepung gandum

garam dan lada sulah secukup rasa

Cara membuatnya:

Lumur Ikan Salmon dengan sedikit garam,lada sulah dan parutan kulit lemon

Panaskan minyak zaitun dan goreng ikan tersebut selama 5-10 minit. Angkat dan ketepikan

Dengan menggunakan lebihan minyak tadi, tumis bawang putih sehingga naik bau wanginya

Masukkan kacang pis dan masak sehingga kacang agak lembut

Masukkan tepung gandum dan kacau seketika dan kemudian masukkan susu segar

Masukkan penne yang telah direbus dan ditoskan

Asingkan isi ikan dari tulangnya

Masukkan isi Ikan Salmon, sayur pak-choy, garam dan sedikit lada sulah

Boleh tambah susu lagi jika kuahnya tidak mencukupi…atau

boleh kurangkan kacang pis kalau tak suka. Ni sapa yang tak makan kacang pis ni?