free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Jun 23

Tip Mengemas Dapur

Memang agak sukar untuk kita sentiasa mengekalkan kebersihan dan kekemasan dapur. Apatah lagi kalau dapur tu tak henti-henti beroperasinya. Lepas masak nak mengemas pulak, masak kemudian kotor balik. Adoii! Bilalah kerja-kerja mengemas dapur nak habis. Kalau tak masak nanti selim- melim pulak orang yang ada kat dalam rumah ni. Dah tak comel la pulak.

Stail memasak orang melayu pulak memang menyesakkan dada. Nak kena tumis-menumis, tumbuk menumbuk dan maka terperciklah sana sini. Minyak terpercik ke lantai, belacan terpercik kat baju dan entah apa-apa lagi. Kan senang kalau ikut stail orang putih, sayur tu digaul-gaul aje. Lauk tu di grill sahaja atas pan dan makan dengan sos. Tak payah nak masak beraneka lauk pauk.

Semalam suami saya cakap dia nak kurangkan makan nasi sebab nak berdiet. Walaupun ini dah kali ke berapa entah dia cakap macam tu tapi saya memang perlu percaya la kan. Manalah tahu kut-kut kali ni menjadi la pulak. Jadi pesan suami saya jangan masak lauk pauk sedap-sedap nanti dia teringin makan nasi pulak. Hello! selama ni kalau saya masak simple-simple pun, dia taram 2/3 pinggan nasi, apa kes?

O.k mak saya pulak nak makan rebus-rebus. Segalanya nak rebus dan ada sambal belacan. Semalam saya rebus sayur, buat sambal dan masak ikan singgang..berselera beno dia makan. Emak mertua pulak tak suka rebus-rebus nak masak yang fancy-fancy macam kat kedai makan. Itu belum lagi bab masak sarapan. Anak-anak kalau boleh nak makan yang ringan-ringan manakala mak dan mak mertua nak makan yang berat-berat. Memang pening kepala dibuatnya. Susah-susah sangat hari-hari saya masaklah ala-ala untuk buffet kat hotel, nanti tak adalah sesiapa yang kecik hati. Alhamdulillah anak-anak tak banyak ragam, tapi kesian pulak sebab terpaksa hentam aje apa yang ada.

Eh..tadi nak cerita pasal mengemas dapur, dah lari tajuk pulak, ye.

Puan-puan sekelian,

Mengemas dapur adalah antara tugasan yang memenatkan apatah lagi jika kita mempunyai anak kecil dan perlu keluar bekerja ataupun  mempunyai masalah seperti saya. Jika dapur selalu digunakan, rutin mengemas mesti dilakukan lebih kerap lagi.

Namun begitu,  terdapat beberapa cara asas yang boleh anda lakukan  untuk membantu meringankan beban kerja anda.

Tip 1

Kumpulkan segala barang-barang yang tidak selalu digunakan.  Segala bekas aiskrim, botol-botol plastik , alatan memasak seperti penapis atau apa sahaja alatan yang jarang digunakan.  Masukkan kesemua barang tersebut  ke dalam satu kotak.  Simpan di stor kotak tersebut. Tunggu sehingga 3 bulan, jika masih tidak digunakan anda boleh buang atau berikan kepada orang lain.

Anda perlu meminimakan barang-barang yang terdapat didalam dapur anda. Begitu juga barang-barang elektrik yang diletakkan di atas kaunter dapur. Jika jarang digunakan simpan sahaja  ke dalam kabinet dapur. Anda perlu mempunyai dapur yang teratur supaya kerja –kerja memasak anda akan lebih mudah.

Tip2

Selepas memasak, anda mesti membasuh  kesemua alatan memasak yang digunakan seperti periuk , kuali dan sebagainya. Jangan tangguhkan kerja mencuci sehingga anda habis makan kerana kotorannya akan sukar dibersihkan dan ianya akan menambahkan bebanan kerja anda nanti. Sentiasa bersihkan segala kekotoran yang terhasil semasa proses memasak. Anda perlu selalu mengelap semasa anda memasak. Itu tidaklah susah sangat kan.

Tip3

Elakkan dari sikap suka mengumpul pinggan mangkuk untuk dibasuh.  Selagi muat sinki selagi itulah  pinggan mangkuk anda dikumpul tidak dicuci. Bila sudah semakin banyak, anda pun dah mula malas. Lebih malang lagi kadangkala dengan isu pinggan mangkuk pun suami isteri boleh bertengkar.

Apa yang saya perhatikan, jika kita mengamalkan tabiat sentiasa memastikan sinki dapur bersih , anak-anak pun akan membasuh pinggan mereka sendiri tanpa disuruh.  Begitu juga dengan sampah di dapur. Jangan biarkan sampah sampai berbau dan berulat barulah nak membuangnya.

Tip4

Rangkuman dari ketiga-tiga langkah di atas, langkah yang ke 4 ini lebih kepada tabiat kita.  Jadikan ‘clean as you go’ sebagai paraturan  didapur.. Jangan melengah-lengahkan kerja membersihkan dapur.  Apa yang saya lakukan , saya mesti memastikan dapur saya kemas dan bersih sebelum saya masuk tidur.  Manalah tahu, kalau terlambat bangun dari tidur untuk menyediakan sarapan, saya tidak akan kelam kabut.

Subscribe To Our Feed

enjoy this posts? subscribe to our feed please..

No Responses to “Tip Mengemas Dapur”

Leave a Reply